söndag 28 juni 2009

29 juni - "tankerifrossa"

tankerifrossa?!
Om jag skulle dö i morgon så måste jag ärligt säga att jag inte sagt allt jag vill. Om någon i min bekantskap skulle dö i morgon så har jag ärligt talat inte sagt allt jag vill till den människan. De två meningarna låter säkert hemskt i många människors öron. Men jag menar inte att jag ska dö i morgon, eller att någon annan ska dö heller.. DET VORE DET ABSOLUT VÄRSTA TÄNKBARA. Men jag anser att man inte kan hymla om något, inte ens ordet döden och ordets betydelse.
Det finns säkert många som sitter inne med ord, ord som har en ENORM betydelse för den enskilde såväl som flertalet människor, det kan vara bekanta, familj och vänner, främlingar man mött på gatan som kanske "bara" sagt något åt en och man inte svarat tillbaka till denne, utan man valde att tänka orden. Men trots att man inte sa orden så fanns dem där. Och de finns kanske kvar en länge tid..

Varför man gör på det viset är för många en gåta, ibland en tankeställare för mig. Varför är man tyst i stället för att säga det man tycker? För att inte "visa sig sårbar"? Eller för att man inte "vill såra"? Man vill inte ställa till problem? Man trivs bättre i skymundan? eller kanske är man tyst om sitt allra innersta för att man är rädd för att höras? synas? leva?

Ja, det finns säkerligen orsaker till en individs tystnad. Men en sak är då säker, jag kommer ALDRIG att vara tyst. Orden har alldeles för stor betydelse för att man ska låta dem vara osagda. Ord, meningar är något dem flesta använder VARJE DAG.. Så VARFÖR ska inte orden man använder vara av betydelse? Folk tar ord för givet. Kan man säga så? gör man sig förstådd då? Ord är kopplade till personliga känslor, personliga sinnesstämningar etc etc, därav gör de orden så enormt betydelsefulla. Att använda ord utan att någonsin tänka efter vad orden och meningarna man säger betyder är skamligt.

Den lilla meningen; Jag älskar dig. Används flitigt bland människor, det är en laddad mening, med ett "explosivt" ord, men många tar de tre orden och meningen för givet är jag övertygad om. Speciellt många ungdomar skulle jag tro. i deras sökan efter det som innefattar ALLT.
Jag menar inte att nedvärdera någon, jag vill bara poängtera att; ORD HAR BETYDELSE FÖR ALLA. Tänk någon gång på vad ord egentligen betyder för dig, och vem vet, man kanske blir förvånad...

Säg vad du vill, Men var säker på att du står för vad du är på väg att säga, innan du säger orden, annars kan missförstånd lätt uppstå.. Jag tänker göra allt för att säga det jag innerst inne känner, men jag tänker absolut tänka på orden innan jag yttrar dem..

En trött Marias tankar är nu slut..
God natt.
På åter-skrivande.

Inga kommentarer: