lördag 16 maj 2009

16 maj - reflektion

Det finns en människa jag känner, jag måste erkänna att den människan i bland har starka åsikter, åsikter som absolut inte alla gånger stämmer överens med mina åsikter. Men inte något som stör mig, alla har rätt till sina egna åsikter. Sen kan man fundera hurvida folk får sina åsikter.. kommer åsikterna från föräldrar? samhällets normer? eller lyckas individen helt enkelt skapa egna åsikter utifrån en grund? vilken grund? tjaaa, jag tror att grunden delvis kommer från föräldrar och delvis samhället och umgängeskrets. Och så tror jag också att erfarenheter, lyhördhet och engagemang skapar åsikter!

Men, (ett ord som sätter många käppar i hjulet, eller helt enkelt får hjulet att fortsätta snurra) jag blir att tänka på de människor som knappt har något umgänge utanför familjen, eller de som inte riktigt förstår samhället, hur blir deras åsikter? blir de nödvändigtvis en kopia av ex föräldrarnas åsikter?

Jag tror inte att det absolut måste bli en kopia av föräldrarnas åsikter, men jag tror att det är absolut nödvändigt att skapa egna åsikter utifrån bland annat egna erfarenheter, sen kan man absolut hålla med sina föräldrar i mångt och mycket, men någonstans lär väl åsikterna skilja sig åt?!
Fundera på den du!

Nej, nu måste jag gå och handla!
Tjohej!

Inga kommentarer: